KLM_32739-24_sid102.jpg

Illustration från Ur historien och sagoverlden, Vid brasan av Augusta Wästfelt, sid 102. En lofdag. En familj är ute i skogen och plockar lingon. I förgrunden till vänster står en kvinna med ljus sjalett, jacka, lång mörk kjol och ljust förkläde framåtböjd framför en tjock trädstam. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. I förgrunden står flicka med halmhatt på huvudet, klädd i ljus klänning randiga strumpor och skor på knä och plockar lingon. Hon har en korg stående framför sig. Till vänster sitter en annan flicka med ryggen mot betraktaren och plockar lingon i samma korg. Till höger står en man i bakgrunden och ser på. Han bär en ljus hatt, vit skjorta och ljus kostym. Vid sidan av ett träd står en hund och skäller på en pojke som kommer springande. Han är klädd i vit halmhatt, ljus jacka, ljusa knäkorta byxor, strumpor och sko.