KLM_32727-91_sid39.jpg

Illustration till Askepåten och den lilla råttan. Ur Svenska folksagor, andra samlingen, sid 39. Ute i skogen till höger på bilden står en diligens, en vagn. En prinsessa står framför vagnen. Hon har mörkt kortklippt hår, en krona på huvudet och hon är klädd i en lång medeltidsklänning med ett skärp i midjan. Hon tittar på den unge mannen, Askepåten som står till vänster på en bräda över en å. Han har blont pageklippt hår, en toppig mössa med pälskant på huvudet. Han är klädd i en vit skjorta, svart kort surcôt, randiga hosor och spetsiga skor. Han har ett svärd i händerna.. Runt omkring prinsessan står små fickor med långt blont hår. De har diadem eller hårband, ljusa kortärmade klänning och de har blombuketter i händerna. Det är tärnor. I bakgrunden syns träd och buskar. Under bilden står texten: Hon var så fager som Guds klara dag.