KLM_34683-3_sid605.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner 3, Testamentet av C. Georg Starbäck, sid 605. En procession med munkar är på väg till S:ta Katarinas klosterkyrka. De går från höger till vänster på bilden. De är avbildade i profil. Först, längst till vänster går en munk som bär på ett kors. Han är klädd i en lång svart rock med huva. Därefter kom munkar som bär på tända ljus. De har huvorna på sina struthättor uppfällda. Därefter går två korgossar och sista andra personer. Under bilden står texten: Till S:ta Katarinas klosterkyrka gick en vacker vårafton ett högtidligt tåg av sjungande munkar med brinnande vaxljus i händerna.