KLM_34683-3_sid517.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner 3, Testamentet av C. Georg Starbäck, sid 517. I ett rum i en liten stuga ligger Sten Sture nedbäddad i en träsäng. Endast huvudet syns på en vit kudde. Till höger står Sigge med struthätta på huvudet och mörk surcôt. Han tittar på Sten Sture. Till vänster står Sigges gamla mor. Hon är klädd i en vit huvudduk och lång mörk medeltidsklänning. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon har en käpp i ena handen och vid sidan av sängen nere till höger står en träpall med en bägare och en flaska samt en tygbit. I bakgrunden syns ett fönster. Under bilden står texten: Illa skött, illa skött sa hon slutligen.