KLM_34683-3_sid209.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner 3, Testamentet av C. Georg Starbäck, sid 209. I ett rum står två män och samtalar. Mannen till vänster är ärkebiskop Jöns och mannen till höger är Karl Ragvaldsson. Ärkebiskopen bär en fyrkantig mössa på huvudet och en lång surcôt med vida ärmar. Han pekar på mannen till höger. Karl Ragvaldsson är klädd i hjälm och bär ett harnesk och en mörk skjorta under, mörka hosor och stövlar med höga skaft. Han har ett svärd på sidan. Han står vänd med ansiktet åt vänster. I bakgrunden syns ett stort fönster. Under bilden står texten: Låt femtio svenner sitta upp, Karl Ragvaldsson.