KLM_34683-3_sid121.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner 3, Testamentet av C. Georg Starbäck, sid 121. Till höger på bilden står en kvinna fru Brita Olofsdotter med ett papper i handen ombord på ett fartyg. Hon står med ansiktet vänt åt vänster. Hon bär en vit huvudbonad, hätta och en lång mörk mantel. Hon har en skuldsedel med kungens sigill i ena handen. En man står till höger om henne med ryggen mot betraktaren. Han bär en svart mössa, hatt, béret, svart rock och svarta stövlar. Det är Nils Bosson Sture. Till vänster står en annan man med ett skrin i händerna. Till vänster om honom står en man som böjer på huvudet. Kung Karl. Under bilden står texten Sviker eder edert minne, så månden I dock känna edert eget sigill.