KLM_34683-1_sid613.jpg

llustration ur Historiska medeltidsromaner. 2, Nils Bosson Sture, 1 Guldhalsbandet av C. Georg Starbäck, sid 613. Till höger på bilden ombord på ett segelfartyg står en ung man klädd i mörk mössa (hatt) med vit plym, kort mörk mantel, mörka hosor stövlar med höga skaft. Det kan vara Nils Bosson Natt och Dag. Han står med ryggen mot betraktaren och han bär ett svärd vid sidan. I mitten står två unga kvinnor. Kvinnan till höger som är avbildad i profil bär en konisk hatt (hennin) med vit slöja och en lång medeltidsklänning. Hon tittar uppåt på en falk som närmar sig henne. Kvinnan till vänster har två flätor på ryggen. Mannen längst till vänster har mörkt hår och mörk mustasch. Han är klädd i mörk mössa (béret) med vit plym. Det är Tord. Den ena av kvinnorna är hans syster jungfru Brita. Den andra är jungfru Iliana. Under bilden står texten: Den hulda flickan började locka på fågeln, hvilken sväfvade i vida kretsar öfver deras hufvud.