KLM_34683-1_sid157.jpg

Illustration ur Historiska medeltidsromaner. 2, Nils Bosson Sture, 1 Guldhalsbandet av C. Georg Starbäck s. 157. Till höger på bilden står en liten flicka med långt blont hår med en fläta på ryggen klädd i medeltidskläder. Det är Brita Karlsdotter. Hon står med ansiktet vänt åt vänster. Hon står framför beväpnade män, soldater som vaktar marskens bostad. Hon talar med en man som står till vänster om henne. Han bär en hjälm på huvudet, jacka, hosor, stövlar med höga skaft och ett spjut i händerna. Det är Bengt Gunnarsson. Bakom honom står andra män vid en halvöppen port eller dörr. Under bilden står texten: Det förbudet kan icke gälla mig Bengt Gunnarsson.