KLM_34618-4_sid317.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner, Engelbrekt Engelbrektsson vol. 1, av C. Georg Starbäck, sid 317. Det är sommar och ljust ute. Till höger på bilden står en man i mörka medeltidskläder gömd bakom en stor sten. Han bär en svart hatt, mössa, svart surcôt, svarta hosor och skor. Han tittar på två unga kvinnor som med ryggarna mot betraktaren vid en björk. Flickan till höger har långt blont lockigt hår. Hon bär en ljus hätta och ljus lång medeltidsklänning. Det är Kerstin?. Kvinnan till vänster bär en hennin och en lång medeltidsklänning. Det är Agnes? Till höger om dem står en stor björk. Under bilden står texten: De såg därför icke huru en lång bonde skymtade fram bakom stenen.