KLM_34618-4_sid299.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner, Engelbrekt Engelbrektsson vol. 2, av C. Georg Starbäck, sid 299. Två ryttare sitter på var sin häst och rider iväg. De är avbildade med ryggarna mot betraktaren. Till vänster är Herman Berman. Han är klädd i en svart hatt eller mössa, struthätta, surcôt, hosor och stövlar. Till höger rider Erik Larsson på en häst. Han bär en mössa, kort surcôt hosor och skor. De rider från Örebro slott på en landsväg. Till höger på vägen går en man som är lång och reslig. Han är klädd i medeltidskläder och bär på en packe tyg. Under bilden står texten: Han var klädd som en krämarsven och bar en packe kläde öfver axeln.