KLM_34682-8_sid121.jpg

Illustration ur Historiska bilder, första bandet, av C. Georg Starbäck, sid 121. Till vänster på bilden är en vikingakvinna, drottning Astrid, avbildad med ett barn i famnen. Hon är på flykt. Bredvid henne till höger går en viking med hjälm på huvudet, ett spjut i handen och en sköld på ryggen. Det är hennes fosterfar Thorolf Luseskägg. Vid hans sida till höger går en liten pojke. Det är Thorolfs son Thorgils. En man går i förgrunden till höger. Han är klädd i svart hatt och mörka kläder. Han har en yxa nedstucken i bältet i midjan. Han har en käpp i ena handen. Han vänder sig om för att titta till familjen som går efter honom. Till höger syns höga klippor. I bakgrunden syns granar. På himlen lyser stjärnor.