Illustration till Lilla Siris spegel. Ur Snöhvit (Snövit) 1904, sid 13. I ett rum står en liten flicka till höger på bilden med en docka i famnen. Hon gråter. Hon är klädd i en mörk kortärmad klänning, rutig underkjol, mörka strumpor och skor. Bakom ryggen på henne på tapeten med tulpaner hänger en tavla. På en stol vid ett skrivbord som står vid ett fönster till vänster sitter en annan lite äldre flicka med lång hår och läser. Hon har en mörk klänning, mörka strumpor och skor. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. I fönstret på fönsterbrädan står krukväxter. I fönstret hänger gardiner. Under bilden står texten: Lillan brast i gråt och smög sig bort.