KLM_39596-2_sid16.jpg

Illustration till Ella och hennes bibel. Ur Snöhvit (Snövit) 1902, sid 16. I ett rum, till höger på bilden sitter en ung flicka, Ella, med långt hår i en fläta på ryggen. Hon har en ljus klänning och hon sitter vid bordets kortände och läser i en stor bok (bibeln) som ligger framför henne på bordet. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Med ryggen mot betraktaren sitter en gammal man med vitt hår och skägg. Han har en vit skjorta och väst. Han sitter på en pinnstol. Mitt emot honom sitter en äldre kvinna. Hon är avbildad framifrån. Hon bär en hätta på huvudet och en blus eller klänning som knäpps fram. Hon har händerna på bordet och hon tittar ned. På bordet står en fotogenlampa till vänster. Till höger i bakgrunden finns ett fönster. I fönstret hänger gardiner. Under bilden står texten: Ella läser bibeln för morfar och mormor.