KLM_32727-89_sid120.jpg

Illustration ur Vackra Svarten av Anna Sewell, efter sid 120. Det är sommar och ljust ute. En svart häst, Svarten har ramlat ihop på en gata i Stockholm. En man klädd i grå kläder står bredvid hästen. I bakgrunden syns ett stort grått hus. Runt omkring hästen står män och kvinnor och tittar på klädda i sekelskifteskläder 1899/1900. Till höger syns en vagn fullastad med säckar. Till vänster om vagnen står en man med hög svart hatt, klädd i mörk rock, ljusa byxor och svarta skor. Han är avbildad i profil. Han står framåtlutad och tittar på Svarten som ligger ned. Mannen bär ett svart paraply under ena armen. Vid hans sista står en kvinna klädd i mörk jacka och mörk lång kjol.