KLM_32986-4_sid1.jpg

Vinjettbild till Barndomspoesien. Ur Runa - Minnesblad från Nordiska Museet, sid 1. Längst upp till höger står en tomte som är avbildad framifrån. Han är långt skägg och är klädd i luva, jacka, knäkorta byxor, strumpor och skor. Han håller en räfsa i ena handen. Den andra handen håller han bakom en liggande rektangulär bild av ett landskap. Över tomten syns en mångubbe. Till vänster sitter några kråkor. Under kråkorna sitter en katt och spelar på ett horn. Katten är avbildad i profil med nosen åt höger. Under katten syns en rumsinteriör. Till höger sitter en äldre kvinna på en stol. Hon är avbildad snett i profil bakifrån med ansiktet vänt åt höger. Hon har håret i knut. Hon bär glasögon samt en kjol och blus. Hon sitter framför ett fönster och syr. I knät ligger en sax. Till vänster om den gamla damen står en pojke och en flicka framför ett fönster och tittar ut. Pojken till höger är avbildad i profil. Han bär en mörk jacka och mörka byxor. Flickan vänder sig om mot den gamla damen. Hon har en mörk klänning och en ljus förklädesklänning.