KLM_34600-14_sid78.jpg

Illustration till Legend. Ur Hägringar av Mathilda Roos, sid 78. Till höger på bilden sitter en ängel på en trappa. Ängeln är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Till vänster går en pojke med krycka uppför trappan. Han är avbildad bakifrån. Han har blont hår och är klädd i vit skjorta, grå knäkorta byxor, äppelknyckar byxor. Han är barbent och barfota och han bär på en krans. Till vänster om honom står en flicka. Hon har blont kort hår och är klädd i en vit kortärmad blus och grå västklänning. Hon är också barbent och barfota. Hon bär en bukett med blommor i handen. Uppe på ett podium står en kista. Det är prinsessans kista. Över motivet syns en krans med band.