KLM_32986-21_sid63.jpg

Illustration till Julfest i skolan. Ur Prinsessan och skolflickorna av Hilma Redtz, sid 63. Till höger på marken ligger en liten flicka och sover. Hon har blont hår, vit blus, mörk väst, rutig kjol, vitt förkläde, mörka strumpor och skor. Bakom ryggen på henne till vänster syns en flicka med långt blont hår och lång vit ärmlös klänning. Hon bär en spira i handen och en krona eller diadem med en stjärna på huvudet. Hon sträcker ut ena handen. Det är skogens fe. Små nissar springer bakom henne. Mellan den sovande flickan och fen lägger två nissar ned något i en korg som står på marken. Till höger syns en stor sten. I bakgrunden växer granar. Under bilden står texten: Skogens fé och den lilla blomsterflickan.