Illustration till Prinsessan och skolflickorna. Ur Prinsessan och skolflickorna av Hilma Redtz, sid 20. I ett rum sitter en kvinna med mörkt uppsatt hår, fröken Ros, på en pianostol och spelar på en orgel. Det är en sånglärarinna. Hon är klädd i en mörk jacka och en mörk lång kjol. Framför henne på pianot finns noter. På var sida om noterna syns tända ljus. På pianot står en skulptur, ett porträtt av en kvinna till höger och till vänster en vas med blommor. På väggen ovanför pianot hänger en tavla. Längst till höger syns stor krukväxt. Till höger och vänster om kvinnan står flickor som sjunger. Längst till höger syns en stoppad pall. Under bilden står texten: Prinsessan vid orgeln.