KLM_34618-7_sid46_.jpg

Illustration ur Svenska barnboken samlad av Johan Nordlander, senare samlingen sid 46. Det är sommar och ljust ute. En gubbe, en gumma, en flicka och en pojke står utomhus med ryggarna mot betraktaren. De står framför en älv som de skall passera. Mannen längst till vänster är klädd i en hatt, rock, randiga byxor och skor. Han håller ett paraply i ena handen. Till höger om honom står kvinnan. Hon bär en sjalett på huvudet, rutig sjal och lång kjol. Till höger om henne står en flicka med en ljus sjalett på huvudet, ljus klänning och ljusa skor. Längst till höger står en pojke med en ljus hatt, jacka, byxor, strumpor och skor. De håller varandra i händerna.