KLM_34618-7_sid33_.jpg

Illustration ur Svenska barnboken samlad av Johan Nordlander, senare samlingen sid 33. I ett rektangulärt motiv till vänster med tjock svart ram står en flicka i ett rum till vänster på bilden. Hon är avbildad snett i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon har blont hår och är klädd i en kortärmad klänning, prickigt förkläde, randiga strumpor och mörka skor. Hon har händerna i förklädesfickorna. Bakom ryggen på henne ligger en docka på golvet. I förgrunden ligger en leksaksvagn. Bakom motivet syns några prästkragar. Nere springer en katt till vänster. Han är avbildad i profil med nosen åt höger. Efter honom springer en pojke klädd i en klänning? strumpor och skor. Pojken drar katten i svansen. Sist springer en flicka med blont hår klädd i mörk kortärmad klänning, randiga strumpor och mörka skor. Hon drar pojken i kolten eller klänningen. Barnet: Hvad ska vi göra? Svar: Ta ett par kattor och köra, hålla i svansen och dra, så blir det en lång ra'.