KLM_34618-7_sid2_.jpg

Illustration ur Svenska barnboken samlad av Johan Nordlander, senare samlingen sid 2. Det är sommar och ljust ute. I förgrunden till höger står en flicka med blont hår. Hon är klädd i en ljus blus, mörk väst och kjol. Hon har en korg i famnen. Hon står med ansiktet vänt åt vänster. Mitt emot henne står en pojke med en hatt på huvudet. Han bär en ljus skjorta, rutig väst och randiga byxor. Han har också en korg i händerna, I bakgrunden står ett mindre barn som vänder ansiktet mot betraktaren. Han har en mörk hatt på huvudet, mörk jacka och mörka byxor. Han har också en korg i händerna. Bakom honom står en flicka med ansiktet vänt åt höger. Hon har en sjalett på huvudet, ljus blus, kjol och förkläde. Hon har också en korg i händerna och hon böjer sig framåt åt höger. Mitt emot henne står en pojke. Till vänster syns en gärdsgård. Bakom gärdsgården till vänster står en pojke. Han tittar på när de övriga barnen plockar bär, lyckebär. Runt honom växer träd.