KLM_34618-7_sid38.jpg

Illustration ur Svenska barnboken samlad av Johan Nordlander, förra samlingen sid 38. Räven. En pojke står lutat mot en trädstam ute i en skog till vänster på bilden. Han har ansiktet vänt åt höger. Han bär en svart hatt, vit skjorta och långbyxor. Han är barfota. Mitt emot honom står en räv. Räven har lagt en tass på en sten. Räven tittar på pojken. Bakom trädstammen där pojken står finns två lamm. En väg går genom skogen. På båda sidor växer träd. Under bilden står texten: Tililililipp sa räven, har du sett nå'n flicka på vägen. Jo men, såg jag den, Hon red på en so över en bro, höll'na i båda små öronen. Bilden under. En liten flicka med långt hår är klädd i en sjalett, huckle på huvudet. Hon bär en rutig blus, mörk väst, kjol och randigt förkläde. Hon sitter på en gris och håller sig fast genom att hålla i grisens öronen. Grisen springer på en brygga eller en bro. Under bilden står texten: hastig fäl (färd) går sällan väl.