KLM_34618-7_sid13.jpg

Illustration ur Svenska barnboken samlad av Johan Nordlander, förra samlingen sid 13. Överst på sidan är en silhuettbild. Till höger står en man, en same klädd i en mössa, rock, byxor och skor. Han har en käpp i handen och han står vänd med ansiktet åt vänster. Framför honom står en hund och tittar på hund. Bakom huden står två renar. Texten till bilden lyder: Jag fattige lappman som bor uti Lappland mellan berg och stenar, betar jag mina renar. I den fattiga stugan blir jag spisad som flugan, ty den fetare kosten vankas bara hos prosten. Nere i ett cirkelmotiv står en flicka med blont hår i en trappa. Hon har en blommig klänning, mörka strumpor och ljusa skor. Hon räcker en kringla till en pojke som sitter i trappan. Han bär en svart skärmmössa, svart jacka och svarta byxor. Han är barfota och han har två kryckor. Texten till bilden lyder: Drick och ät men den arme ej förgät.