KLM_44063-25_sid105.jpg

Illustration till Rubinringen eller sanningen segrar, Lindesvik. Ur Berättelser för ungdom av Emily Nonnen, sid 105. Till höger på bilden står en ung kvinna med blont lockigt hår på en brygga eller bro gjord av trästockar utomhus. Hon är klädd i vit hatt och lång vit kortärmad klänning. Till vänster om henne står en äldre man med ljus hatt, vitt hår och vita mustascher. Han är klädd i en vit skjorta, mörk kavaj och ljus rock. Han har en käpp i ena handen. Han är avbildad framifrån. Till vänster om honom står två kvinnor till. Varav en är en äldre dam. Hon står i profil med ansiktet vänt åt den äldre mannen. Till vänster står en man med mörkt hår med ryggen mot betraktaren. Han bär rutiga byxor och en mantel. Han har en käpp i handen. Under bilden står texten: Där satt ringen som en liten glittrande krans.