KLM_44063-23_sid64-1.jpg

Illustration ur God Jul - svenska jultraditioner på helgkort från förr av Anders Neumüller, sid 64. Högst upp till höger. I ett rum vid ett bord till vänster på bilden sitter en äldre man med en svart kalott på huvudet samt glasögon. Han har en vit skjorta och mörk kavaj och han läser i en bok, bibeln. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Vid bordet till höger sitter en flicka med lång fläta på ryggen. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster mot mannen på kortsidan. Hon är klädd i en grön klänning med vit spetskrage. Hon håller sin händer knäppta och tittar på mannen. Bakom ryggen på henne står en skål med äpplen på bordet. Till vänster vid långsidan sitter en pojke, med skjorta och röd fluga. Han är avbildad framifrån och han tittar också på mannen. Mitt emot den gamle mannen till höger sitter en ung kvinna med uppsatt hår klädd i en ljus höghalsad klänning eller blus med ansiktet vänt åt vänster. Mitt på bordet står en mässingsljusstake med ett trearmat tänt grenljus. På väggen till vänster hänger en bonad. Till höger om väggen syns ett fönster och till höger om fönstret snett bakom kvinnan står en julgran med julgransljus.