Illustration till Lille Viggs äventyr på julafton av Viktor Rydberg. Ur När tomten kom, sid 27. I ett rum på en stol vid ett bord till vänster på bilden sitter en kvinna med uppsatt hår. Hon är avbildad framifrån. Hon håller ett spädbarn i famnen. å bordet står en bordsgran, dekorerad med tända julgransljus och äpplen. Till höger om kvinnan står en flicka och tittar på. Till vänster står ett annat barn och tittar på mannen till vänster. Till vänster sitter en man vid bordet och läser i en stor bok. Det är bibeln. Ytterdörren står på glänt, Lille Vigg och Tomten tittar in i rummet för att se vad familjen har för sig.