KLM_32735-49-1_sid67.jpg

Illustration till Hos mormor. Ur Puck och Hos mormor av Marie Michelet, sid 67. Till höger står en kvinna med vit hätta på huvudet. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon är klädd i ljus jacka och lång ljus kjol. Till höger om henne står en man. Han bär en ljus hatt, ljus kava,j randiga byxor och han har en käpp bakom ryggen. Det är mormor och morfar. Framför dem står sex barn på rad. Fyra flickor och två pojkar. Längst ner står två tvillingflickor med ljusa mössor, kortärmade ljusa klänningar, rutiga sockor och ljus skor. De håller varandra i händerna. Efter dem står två flickor till i olika åldrar. De har liknande kläder. Ljusa hattar eller mössor, prickiga klänningar, mörka strumpor och ljusa skor. De har var sin docka i händerna. Därefter kommer två pojkar klädda i halmhattar, skjortor med sjömanskrage, mörka knäkorta byxor, randiga strumpor och ljusa skor. Bakom barnen till vänster finns en yttertrappa som går upp till ett hus. I stället för en ytterdörr syns draperi. Kring trappräcket ringlar sig en klätterväxt som fortsätter på husets fasad till höger.