KLM_44063_28_sid1.jpg

Illustration till Lille Viggs äventyr på julafton av Viktor Rydberg, sid 1 Nere till vänster på bilden står ett hus, en liten stuga i ett snöigt vinterlandskap. En kvinna är på väg till huset. På båda sidor växer hög granar. Över motivet syns vättar. Till vänster står julvätten och till höger Lille Vigg. De bär på en skylt med texten Lille Viggs äfventyr, äventyr, på julafton. Över dem finns två ormar som slingrar sig på en pinne. Det är två snokar. Över dem i mitten står en lykta med ett tänt ljus. På var sidor syns vättar. En har en sikt i ena handen. Han siktar mjöl- På andra sidan står en vätte. han äter gröt ur ett grötfat.