KLM_32727-87_sid70.jpg

Illustration till Mungigan. Ur Lekkamraten, sid 70 i fjortonde boken 1894. Ute i naturen står en pojke, Sven, till höger på bilden. Han bär en vit skjorta och mörka knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Han är gåsvaktare och håller en mössa i ena handen. Han vaktar en flock med vita gäss som syns i bakgrunden. Bakom ryggen på honom står ett stort träd som håller på att välta. Till vänster står en flicka, Ella. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon bär en vit hatt på huvudet och har långt hår i en fläta på ryggen. Hon bär en vit blus eller klänning med vit sjömanskrage, mörka strumpor och skor. Hon lägger en krona i pojkens utsträckta hand.