KLM_32727-87_sid39.jpg

Illustration till Vår i skogen. Ur Lekkamraten, sid 39 i tolfte boken 1893. Till vänster på bilden står en flicka ute i en skog. Hon har håret i en fläta på ryggen. Hon bär en vit mössa med mörk tofs på huvudet, en lång mörk jacka och en randig kjol. Hon håller en bukett med vitsippor i handen. Till höger om henne rinner en å eller en bäck. Två pojkar står vid vattnet och leker med en leksaksdamm, kvarndamm. Ett kvarnhjul snurrar i bäckens strömma vatten. De lägger stenar runt om. Pojkarna är klädda i svarta mössor, jackor, knäkorta byxor, strumpor och skor. Bakom dem plockar en pojke och några flickor vitsippor i skogen bland buskar och björkar. Till vänster om motivet finns några stiliserade vitsippor.