KLM_32735-11_sid13.jpg

Illustration till Ole och Randi. Ur Två vänner av Hedvig Lagerlöf, sid 13. I ett rum till vänster på bilden står en äldre man med en mörk mössa på huvudet. Han har glasögon och han är klädd i mörka kläder. Han är avbildad framifrån och han tar sig för huvudet. En äldre kvinna är avbildad snett bakifrån. Hon har också glasögon och är klädd i en mörk sjalett knuten på huvudet, mörk klänning, sjal och förkläde samt mörka strumpor och skor. Hon står vid ett bord med en kniv i handen. På bordet ligger en fisk, en torsk. Mellan dem till vänster står en ung flicka, Randi, med fläta på ryggen. Hon har en vit blus, mörk väst och kjol. Hon är barbent och barfota. Längst till höger står en pojke, Ole. Han är klädd i en vit skjorta, mörk väst, mörka knäkorta byxor, randiga strumpor och skor. Han visar upp en ring som har legat i torsken. Bakom pojken finns en väggfast hylla med tallrikar. Under hänger en skärbräda. Till vänster på väggen hänger en hylla till med en kaffekvarn, en stor skål och några flaskor.