Illustration till Lilla fänta. Ur Läsebok för småskolan, 1906, av Carl och Knut Kastman, sid 74. Det är sommar och ljust ute. Till höger på bilden står en man med hatt, vit skjorta, mörka byxor med hängslen och mörka skor. Han står med ryggen mot betraktaren. Han bär en korg på ena armen. Till vänster mitt emot honom står en liten flicka. Hon står med ansiktet vänt mot mannen. Hon har en sjalett, ett huckle, på huvudet, en vit kortärmad blus och en västklänning. Hon är barbent och barfota och står i gräset. Hon bär också en korg på ena armen. En gärdsgård går tvärs genom bilden från höger till vänster. Bakom växer träd och buskar.