KLM_32735-17_sid72.jpg

Illustration till På isen och i kälkbacken. Ur Läsebok för småskolan, 1906, av Carl och Knut Kastman, sid 72. Det är vinter och snö ute. En flicka och en pojke åker kälke i en kälkbacke. Flickan sitter först och styr kälken med ett rep. Hon har en sjalett på huvudet, mörk jacka, mörk kjol eller klänning, mörka strumpor och skor. Bakom halvsitter en pojke på kälken. Han har fötterna i marken som för att skjuta på bakifrån för att få upp farten. Han är klädd i mörk mössa och mörka jacka, mörka knäkorta byxor, strumpor och skor. Bakom dem åker andra barn på sina kälkar. I bakgrunden till vänster syns gaveln på ett litet hus med en gärdsgård runt huset.