KLM_44043-7_sid91.jpg

Illustration från Onkel Toms stuga. Ur Jenny Nyström - den folkkära av Karl och Astrid Jäder, sid 91. En svart man klädd i vit skjorta, svart fluga och kavaj sitter på en stol vid ett bord och skriver på en griffeltavla, Onkel Tom. Bakom honom står en svart kvinna, Tant Kloe, vid spisen och lagar mat. Hon är kokerska. Till vänster om Onkel Tom står en vit pojke, Georg, med blont hår klädd i vit skjorta och ljus kavaj. Han tittar över axeln på Onkel Tom som lär sig skriva på en griffeltavla. På bordet står tallrikar och en stick, en ljusstake med ett tänt ljust. På golvet framför bordet dansar eller leker tre svarta barn. En stol har ramlat omkull på golvet. I bakgrunden finns ett fönster med gardiner.