KLM_44043-7_sid87.jpg

Barnbibliotekets saga nr 1 1899. Ur Jenny Nyström - den folkkära av Karl och Astrid Jäder, sid 87. s/v illustration av omslagsbilden till Barnbiblioteket Saga nr 1 14 januari 1899. Till vänster på bilden sitter en kvinna med en slöja på huvudet. Hon bär vikingatida eller medeltida kläder. Hon sträcker ut ena handen den andra vilar på en runsten som står till vänster. Bakom ryggen på henne syns ett äppelträd. På marken vid runstenen ligger en pojke. Han bär en skärmmössa på huvudet, jacka och knäkorta byxor. Han är barbent och barfota och han tittar på kvinna. Till höger sitter två flickor och en pojke ute i gräset och lyssnar och tittar på kvinna. I bakgrunden på en klippa syns ett slott.