Jultomtemotiv. Ur Jenny Nyström - den folkkära av Karl och Astrid Jäder, sid 62. Julafton. Första sidan till Ny illustrerad tidning den 20 december 1884. Det är vinter, snö och ljust ute. I ett cirkelmotiv är tre tomtar avbildade. En tomte klädd i luva, jacka, bälte, knäkorta byxor och skor går med ryggen mot betraktaren till höger på bilden. Han drar en kälke eller släde med julklappar. En annan tomte i liknande kläder går bakom kälken eller släden och skjuter på. En tredje tomte går bredvid släden och bär på julklappar. Uppe till höger på bilden syns småfåglar som åter på en kärve. Till vänster syns en kyrkklocka som ringer i ett klocktorn. Nere till vänster står en pojke eller tomtenisse. Han håller handen för örat för att lyssna.