KLM_44043-7_sid60.jpg

Läxförhör. Ur Jenny Nyström - den folkkära av Karl och Astrid Jäder, sid 60. Vid ett bord med en låda finns tre barn. Flickan till vänster sitter på en stol. Hon har långt hår och är klädd i en lång klänning. Hon är vänd åt höger. Hon har en bok framför sig. På bordet framför henne ligger ett tygstycke och ett nystan. Till höger mitt emot henne står en pojke. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster mot den äldre flickan. Han är klädd i en vit skjorta, mörka långbyxor med hängslen och svarta skor. Han står med nedåtböjt huvud. Hon förhör honom med hans läxa. Mitt i bilden sitter en liten pojke på en stol. Han är avbildad framifrån. Han sitter med armarna på bordsskivan och lyssnar.