KLM_44043-7_sid104-2.jpg

Jenny Nyström-kort. Ur Jenny Nyström - den folkkära av Karl och Astrid Jäder, efter sid. 104. Uppe till vänster. Julkort. Det är vinter och snö ute. Till höger på bilden står en tomte med röd luva, röda vantar och grön pälskantad rock, röd strumpor och träskor på yttertrappan till ett gult hus och ringer på ringklockan till en blågrön dörr. Han är avbildad snett bakifrån. Till vänster på bilden syns ett fönster. Bakom fönsterrutan i ett rum står två barn, en flicka med blont hår och röd klänning och en pojke och tittar på tomten. Bakom tomten ute i snön står en vit julbock med ryggen mot betraktaren. Bocken drar en röd släde. På släden ligger julklappar. Uppe till vänster. En kyrkbänk sitter en ung mörkhårig kvinna med röd sjalett, huckle, på huvudet till höger på bilden. Hon är avbildad i profil och bär en grön dubbelknäppt jacka och hon bläddrar i en psalmbok. Till höger om henne sitter en flicka med blont hår. Hon tittar rakt på betraktaren. Hon har en gul sjalett, huckle, på huvudet och en grå jacka. Till vänster om den mörka kvinnan, sitter en pojke med blont kortklippt hår. Han är också avbildad i profil. Han bär en vit skjorta och en grå dubbelknäppt jacka. Längst till vänster sitter en gammal man med långt vitt hår och skägg. Han bär en mörkblå rock. Han håller en käpp i ena handen och i hans knä ligger en hatt. Han har munnen öppen. Till vänster på kyrkbänken står ett vitt ljus i en ljusstake och i kyrkbänken sitter andra kyrkobesökare som är avbildade rakt framifrån. Längst till höger sitter en mörkhårig man med glasögon, vit skjorta, fluga och mörk kavaj. Han sjunger ur en bok, psalmboken. Till vänster om honom sitter en liten pojke med mörkt hår, vit skjorta och mörk kavaj. På väggen bakom ryggen på den äldre mannen, kvinnan och barnen står Fridfull jul med bruna bokstäver. Nere. Det är mörkt ute. På himlen lyser stjärnor. En månskära syns på himlen till höger. I förgrunden står en tomte. Han har röd luva, han röker pipa. Han bär bruna vantar och en grön jacka. Han bär en stor säck på ryggen. Han rör sig från vänster till höger och är avbildad snett i profil framifrån.