KLM_34600-10_sid36.jpg

Illustration till Plättar och gröt. Ur Femtio småhistorier av Anna Holge, sid 36. I ett rum står en man, en lärare, med ryggen snett mot betraktaren. Han har mörkt hår och är klädd i en lång mörk rock. Han har glasögon. Han har ansiktet vänt något åt vänster. Han håller en ljusstake i ena handen med ett tänt ljus och han tittar på ett bord. På det dukade bordet som står framför honom står ett fat till vänster. Det är gröt och det ryker om gröten. Till höger på bordet syns en tallrik och en mjölkkanna. Vid bordet till höger om läraren står en stol. Två pojkar står i rummet vid. En är avbildad i profil till vänster på ena kortsidan. Han har ansiktet vänt åt höger. Han är klädd i ljus skjorta, mörk jacka och ljusa byxor. Bakom ryggen på honom finns ett fönster med gardiner. Den andra pojken står på andra sidan bordet på långsidan. Han är avbildad framifrån med ryggen mot en dörr. Till höger om dörren på väggen hänger en tavla. Till höger om läraren står en stol framför bordet.