Illustration till Lillan roar sig sjelf. Ur Ny samling barnhistorier av J. C. von Hofsten, sid 127. I ett rum till höger på bilden står en pinnstol. På stolen står en flicka på knä. Hon är kortklippt och bär en blus och kjol och ett förkläde över samt ljusa strumpor och mörka skor. Hon har öppnat ett skrin som står på bordet. Någonting håller på att trilla ned från bordet på golvet. Det kan vara ett garnnystan med stickor. På golvet nedanför stolen ligger böcker. Till vänster om bordet står en stol och till vänster om stolen en säng. Under sängen syns benen på en annan flicka. I bakgrunden finns ett fönster med en vit gardin. På fönsterbrädan står krukväxter.