KLM_32739-6_sid2.jpg

Tomten och Lille Sven. Ur En saga om Lille Sven av Thea Hökerberg, sid 2. *Tomten och Lille Sven*. I ett kök på golvet sitter en liten pojke på rumpan med blont hår. Han är klädd i vit skjorta, mörka knäkorta byxor, randiga strumpor och skor. Han har en sked, grötslev i ena handen och ett fat, grötfat, grötskål i den andra handen. Det är Lille Sven. Han tittar uppåt mot en öppen spis. Där kokar en stor gryta över öppen eld. Till höger om grytan står en liten tomte. Han har en luva på huvudet, en rock, knäkorta byxor, strumpor och träskor. Han rör i grytan med en slev medan han tittar på pojken. På spisen till höger står en mugg. Uppe till höger hänger en lykta. Nere på golvet till vänster står ett träkärl.