KLM_44043-8_sid7.jpg

Illustration ur Farmor berättar av Adrienne Hökerberg, sid 9. I ett rum framför ett fönster med tunna gardinlängder till vänster på bilden står en liten flicka på knä och tittar ut. Hon står med ryggen mot betraktaren. Hon har ljust lockigt hår. Hon bär en halmhatt på huvudet, ljus klänning, en axelremsväska med Maj på. I fönstret sitter en docka. Till höger om henne på väggen hänger tavlor. I hörnen står en vas på en hylla. Till höger står en byrå mot väggen. En pojke står med ryggen mot flickan. Han står vänd med ansiktet åt höger. Han har en skjorta med sjömanskrage, mörka knäkorta byxor, strumpor och skor med knappar. Han håller i en påse. Till vänster står en pojke på knä framför en stor tvättkorg som står på golvet. Han är klädd i en skjorta med sjömanskrage och håller en nyckel i handen. På golvet till vänster ligger böcker.