KLM_44043-8_sid31.jpg

Illustration ur Farmor berättar av Adrienne Hökerberg, sid 33. Bänken på landet. Det är sommar ute. På en bänk i en trädgård sitter två flickor och en pojke. Bänken består av en planka som ligger på två träbockar. Flickan längst till vänster bär en ljus hatt, mössa, kortärmad ljus klänning, mörka strumpor och ljusa skor. Flickan i mitten har ljus hatt, ljus klänning, mörk underklänning med prickar, vita strumpor och skor. Längst till höger sitter en pojke grensle över bänken. Han bär en vit sjömanshatt, vit skjorta med sjömanskrage, vita knäkorta byxor, randiga strumpor och ljus skor. Till höger i gräset väder påskliljor eller pingstliljor. Till vänster står en vattenkanna. Bakom barnen växer en buske med stor vita blommor samt några träd. I bakgrunden syns ett staket och till vänster en öppen grind. Nere till vänster står en pingstlilja med rot.