KLM_44043-8_sid15-1.jpg

Illustration ur Farmor berättar av Adrienne Hökerberg, sid 17. Teaterföreställning vid skolavslutning. Till vänster på bilden står två flickor på en scen vid en skolavslutning. Flickan till höger är mörkhårig. Hon bär en vit sjalett, vitt huckle på huvudet. Hon är klädd i en vit kortärmad blus och västklänning. Hon är barbent och barfota och hon håller en pinne, en käpp i ena handen med ett knyta. Hon står med ansiktet vänt åt vänster. Hon klappar en mindre flicka på huvudet. Flickan har blont hår och är avbildad framifrån. Hon är ledsen och torkar sig i ögonen med sitt förkläde. Hon bär en vit blus, västklänning, strumpor och skor. I bakgrunden syns en teaterkuliss i form av ett skogslandskap med granar, tallar och stenar på marken. I teatersalongen till höger sitter män, kvinnor och barn. I taket hänger papperslyktor.