KLM_32738-37_sid7.jpg

Illustration till Skeppet af rosor och liljor eller Lisas resa till Guldslottet av Harald Östenson. Ur Guldslottet barnens julbok, nr 5 1903, sid 7. I ett rum sitter en flicka. Lisa på en pall till höger på bilden. Hon är klädd i en ljus blus och mörk väst och kjol. Hon är barbent och barfota. Hon håller upp ena handen som för att värja sig. En kvinna, Lisas matmor, kommer in från vänster. Kvinnan är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon bär en ljus blus, randigt förkläde, lång mörk kjol och mörka snörskor. Hon skäller på flickan. I rummet framför fönstret står ett bord. I fönstret hänger cafégardiner. På fönsterbrädan står krukväxter.