KLM_32738-35_sid12.jpg

Illustration till Hans getvaktare och prinsen af Guldslottet av Harald Östenson. Ur Guldslottet, barnens julbok, nr 3 1901, sid 12. Utomhus leker vilda djur leken Jakob hvar är du. Mitt i bilden står en brunbjörn står på bakbenen. Han har en bindel runt ögonen. Han har lagt båda tassarna runt stammen på ett stort träd. Till höger står ett vildsvin på bakbenen. Han har också en bindel för ögonen. Han håller en klocka i en tassen som han ringer med. I trädet hänger apor i sina svansar. På marken står en liten hund på bakbenen, liksom ett lejon, några elefanter, en tiger och en noshörning. En kamel står till vänster bakom trädet. Längst bak i bilden syns barn, flickor och pojkar som tittar på djuren som leker. Under bilden står texten: Oj hvad de andra djuren skrattade.