KLM_44063-15_sid18.jpg

Illustration till Kocken. Ur Barnens roligaste Tomtesagor av Lotta Gahrton, sid 18. Två tomtar sitter i halmen på golvet i ett stall mitt emot varandra och äter gröt med skedar eller grötslevar ur ett stort grötfat som står på golvet. Det ångar om gröten. Tomtarna är avbildade i profil. Tomten till höger har en röd luva, grön jacka, bruna knäkorta byxor, röda strumpor och bruna skor. Han har en grötslev i handen och han tittar på den vita hästen som sticker fram huvudet ur spiltan. Hästen blir matad med en rund brödkaka eller knäckebröd av tomten som sitter till vänster på bilden. Till vänster på golvet ligger två äpplen. Till höger i halmen ligger en rund brödskiva med hål i, ett knäckebröd.