KLM_44063-15_bak.jpg

Illustration till Barnens roligaste Tomtesagor av Lotta Gahrton, baksidan. Det är vinter och ljust ute. I ett snöigt vinterlandskap står ett träd med en urholkad stam. Ur ett stort hål sticker en tomte fram sitt ansikte och överkroppen. Han har en röd luva, blå jacka och röda vantar. Runt trädstammen och tomten i en halvcirkel står fyra barn och tittar på tomten. Barnet längst till vänster med röd luva och grön kappa står en flicka med mörka vantar och klappar en gris på huvudet. Grisen står till höger om henne. Hon är avbildad i profil. En annan flicka med blont hår, röd mössa med tofs, blå kappa, röda vantar, svarta strumpor och mörka skor står med ryggen mot betraktaren. Till höger om henne står en pojke som är avbildad i profil. Han har en röd mössa, grön jacka, bruna knäkorta byxor, mörka strumpor och bruna skor. Han har händerna i byxfickorna och tittar på tomten i trädet. Längst till höger står en pojke med röd luva, mössa, gul halsduk, lila jacka, mörka vantar, byxor och skor.