KLM_44063-14_sid14.jpg

Illustration till Snögubben. Ur Barnens bästa Tomtesagor av Lotta Gahrton 2004, sid 14. I ett snöigt vinterlandskap har två barn gjort en stor snögubbe. Flickan till vänster på bilden har en brungul mössa, grön lång rock, byxor, långa damasker och skor. Han håller några julstjärnor i händerna. Han står framför snögubben och tittar på den. Snett bakom snögubben står en annan pojke som håller på att sätta på en svart hög hatt dekorerad med julstjärnor på snögubbens huvud. Pojken är klädd i mössa, halsduk och bruna kläder samt röda vantar. Bakom honom står en snöskyffel. I bakgrunden syns snötyngda träd. Längst ner på kortet står God jul och gott nytt år med svarta bokstäver.