KLM_34064-1_sid145.jpg

Illustration till Gästvänskap i gamla tider. Ur Från bokhyllan, andra boken, av Hedda Anderson, sid 145. I bakgrunden på bilden sitter en man till häst med ryggen mot betraktaren. Det är en viking med hjälm på huvudet. Han heter Ingemund och är hövding på Island. Han talar med en man som står till höger om honom. Mannen står också med ryggen mot betraktaren och håller ena handen framför pannan och den andra i hästens tygel. De står framför en sjö eller ett hav och spejar. I bakgrunden lurar en tredje man med ett spjut i handen. Det är Rolf. Han är också avbildad med ryggen mot betraktaren. Till vänster syns ett träd.